پیل الکتروشیمیایی با چاشنی سرکه
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

باتری شیمیایی سرکه ای

 

مقدمه :

باتری ها وسایلی هستند که توسط واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و به عنوان مولد الکتریکی در وسایل مختلف نظیر گوشی های مبایل ، اسباب بازی ها ، اتومبیل ها  و ... کاربرد دارند.

اولین باتری در سال 1780 میلادی توسط الساندرو ولتا ، دانشمند نامدار ایتالیایی ساخته شد.  البته توسط غربی‌ها سعی شده است تا به عنوان مخترع باتری معرفی شود، در حالی که طبق بررسی‌های به عمل آمده روی باتری پارتیان که سالیان اخیر در منطقه بین‌النهرین کشف شده ، مشخص شده است که در حقیقت این ایرانیان بوده‌اند که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باتری شیمیایی را اختراع کرده و در آن زمان از آن برای آبکاری فلزات استفاده می‌کرده‌اند.

اجزای اصلی باتری را یک الکترولیت و دو الکترود از مواد غیر هم جنس تشکیل می دهند، که یکی از الکترودها با الکترولیت واکنش شیمیایی انجام می دهد.

برای ایجاد جریان الكتریسته از روش های متفاوتی می توان استفاده كرد. یكی از این روش ها به كاربردن محلول هایی است كه خاصیت اسیدی دارند ونقش الكترولیت باتری را ایفا می كنند. سركه یكی از این محلول هاست كه به خاطر وجود اسید سیتریك ،در ساخت باتری هایی با ولتاژپایین استفاده می شود. ساخت این نوع باتری ها كار سختی نیست.

وسایل لازم:

-  چند قطعه ورق گالوانیزه

-  سرکه سفید و آب معمولی

-  مقداری سیم مسی ضخیم

-  ولت سنج

- چند لیوان کوچک پلاستیکی

- لامپ LED

 

 

شرح کار :

مقداری سركه در لیوان پلاستیکی بریزید و ورق گالوانیزه وسیم مسی را در آن فرو كنید. دقت كنید كه سیم مسی قطب مثبت و ورقه گالوانیزه قطب منفی باتری را تشكیل می دهند.

با اتصال یك ولت متر به باتری می توانید مقدار ولتاژ ایجاد شده را اندازه گیری كنید.

 

البته توقع نداشته باشید كه ولتاژ قابل توجهی ایجاد شود. می توان با استفاده ازچند باتری واتصال آنها به صورت سری ، میزان ولتاژ را بالابرد وازآن برای برای روشن كردن یك لامپ كوچك استفاده کرد.

 

در این آزمایش باتری شامل دو فلز است که در محلول اسید قرار دارند، مس و روی به عنوان فلز و سرکه محلول اسیدی را تامین می کند.( سرکه به علت دارا بودن اسید سیتریک محلول اسیدی را تامین می کند ) .

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 14 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 9682
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1